30 PK REGEL

         

De 30 pk regel heeft als doel de beschadigingen aan onze omlopen te beperken om zodoende ons leefmilieu te beschermen.

                  

Wie moet met een 30 pk beperking rijden ?

- Alle Klasse 1 en 2 piloten. Met andere woorden : eender welke moto deze piloten gebruiken, deze zal steeds afgesteld worden aan 30 pk.

- De Klasse 3 piloten rijden zonder de 30 pk beperking behalve indien hun moto automatisch moet beperkt worden ( zie hieronder ).

- Alle piloten van minder dan 18 jaar.

  

Welke motos moeten ALTIJD de 30 pk beperking hebben ?

Dit geldt steeds voor eender welke piloot en classe-indeling.

- Alle moderne 4-takten van meer dan 300 cc.

- Alle crossmotos 2-takt van meer dan 125 cc.

- Alle enduromotos 2-takt van meer dan 250 cc.
 

OPGELET : de piloten moeten de organisatie van de Club Victory informeren betreffende elke modifikatie van hun moto

met als doel het verhogen van het motorvermogen (cilinderinhoud, nokkenas, enz.). Het niet respecteren van deze

verplichting wordt beschouwd als een poging van bedriegerij en bestraft zoals vermeld in ons reglement .

HERKENNINGSTEKEN 30 PK
Alle motos, al of niet beperkt aan 30 pk moeten voorzien zijn van een kleur-herkenningsteken. Dit teken wordt geleverd door de Club en moet duidelijk zichtbaar bevestigd worden aan de olieleiding ( of kabel ) van de voorrem. De zelfklever zal rood zijn ( voorbeeld ) voor de motos beperkt aan 30 pk of met maximum 30 pk en groen ( voorbeeld ) voor de motos zonder vermogenbeperking.

30 PK-CONTROLES
Er zijn geen systematische controles voor de start van de meeting maar iedere 30 pk-piloot ondertekent op zijn inschrijvingsformulier een tekst die bevestigt dat zijn moto conform aan de regels van de Club afgesteld is. Ziehier deze tekst : " Ik bevestig hierbij dat mijn moto beperkt is aan 30 pk volgens de voorschriften van de Victory Club. Bij twijfel zal ik mijn moto spontaan aan de technische controle aanbieden voor homologatie et dit vooraleer deel te nemen aan de meeting. Ik ben geïnformeerd dat indien dit niet het geval is er maar een sanctie is : onmiddelijke uitsluiting van de Club."  (deze tekst verschijnt enkel op het inschrijvingsformulier van de 30 pk-piloten en dus niet op alle andere)

Daartegen staat dat er tijdens de meeting verschillende, door ons informaticasysteem wisselkeurig vastgelegde, controles zullen uitgevoerd worden. Zoals hierboven vermeld is er bij niet respecteren van de 30 pk regel slechts één sanctie : onmiddellijke uitsluiting van de Club.


Hoe gebeurt de 30 pk beperking ?
- Op de 4-takt met carburator gebeurt de ingreep ter hoogte van de carburateur waar de schroef van de maximale opening van de gasklep regelt wordt vervangen door een andere langere om de rotatie van de gashendel die de klep bedient te beperken.
De club levert deze gewijzigde vijzen ter plaatse op de dag van de meeting.
- Bij 4-takt-injectie vindt de ingreep plaats ofwel op het niveau van de injectie, waar de oorspronkelijke stelschroef voor maximale opening van de gasklep wordt vervangen door een langere om de rotatie van de as die de injectie regelt, te beperken, of op het niveau van de gasklep, waar een wig wordt ingebracht en beperkt de rotatie ervan. De club levert deze schroeven en wiggen ter plaatse op de dag van de meeting.
In elk geval wordt een aanbetaling van 5 € gevraagd, terugbetaald bij teruggave van het onderdeel, ongeacht de tijd die is verstreken tussen plaatsing en teruggave (zelfs meerdere seizoenen).
- Bij 2-takt bestaat het proces uit het plaatsen van een rondel tussen de cilinderuitlaat en de uitlaat. Dit is de techniek die door fabrikanten wordt gebruikt om het vermogen van scooters en andere cyclo's, evenals 2-takt enduro-motorfietsen, te beperken voor hun goedkeuring. Het levert dus geen risico's op voor de mechaniek. Als de carburatie standaard is, is afstelling van de sproeiers niet nodig. Als dit niet het geval is, moet de hoofdsproeier met enkele punten worden verkleind.
Als u zich zorgen maakt over de installatie van een krachtreducerende onderlegring ( zie hierboven wie en welke motorfietsen ), geen zorgen, de Club levert en installeert de juiste rondels voor elke motorfiets ter plaatse. Er wordt een aanbetaling van 5 € gevraagd, terugbetaald bij teruggave van het onderdeel, ongeacht de tijd die is verstreken tussen plaatsing en teruggave (zelfs meerdere seizoenen)
Let op: onze technische dienst installeert de verschillende begrenzers ter plaatse maar verwijdert ze niet na de meeting.
Voor montage, kom met je motor vanaf 8.30 uur.

Ter info, beperking van de opening van de gasklep of rondel naar de uitlaat zijn beproefde technieken die door fabrikanten worden gebruikt om hun motorfietsen te homologeren. Ze zijn onschadelijk voor de motor en hebben sinds 2005 geen aanleiding gegeven tot technische incidenten.

De voornaamste motorfietsmodellen werden getest op een vermogentestbank om de boutlengtes en ringdiameters te bepalen. Er is een databank aangemaakt.

WAAROM DEZE BEPERKING  ?
De beschadigen van de omlopen door putten, bulten en greppels is één van de belangrijkste gevolgen van het beoefenen van onze motorsport. De Club heeft beslist om dit probleem stevig aan te pakken teneinde zijn imago nog te verbeteren maar tevens en vooral teneinde de eigendommen van de landbouwers te respecteren. Het is niet langer aanvaardbaar dat een bende motorrijders zich 4 uren lang komt amuseren om 's avonds een totaal vernield weiland achter zich te laten. Het feit dat we dit weiland later terug herstellen kan deze handelswijze niet goedpraten.

Het is onbetwistbaar bewezen dat de omvang van de beschadigingen rechtstreeks overeenstemmen met het pilotageniveau van de rijders en met het vermogen van de gebruikte motos. In andere woorden, een beginneling op een krachtige motor waarvan hij echter niet alle vermogen kan benutten zal slechts weinig schade veroorzaken, een ervaren piloot op dezelfde moto zal echter wel veel beschadigen. Daarenboven is deze vermogenbeperking tevens een pluspunt voor de veiligheid van zowel piloten als omstaanders.

WAAROM 30 PK ?
Dit vermogen is niet zomaar gekozen. Het is de ideale keuze teneinde ons leefmilieu maximaal te respecteren en tevens maximaal rijplezier te hebben. Sinds 2003, met de challenge Yamaha TTR250, is het ontegensprekelijk bewezen dat een 30 pk moto kan rivaliseren met anderen van 50 pk en meer. In 2005 hebben de piloten met hun tot 30 pk beperkte motor even snel en soms nog sneller gereden dan voordien met hun 50 pk moto. We kunnen stellen dat degenen die vroeger voorop reden met hun 50 pk's nog steeds voorop rijden maar nu met 30 pk, zonder de omloop te beschadigen maar nog steeds met evenveel rijplezier als vroeger. Wat willen we nog meer ? Het optrekken met de moto is quasi identiek aangezien het achterwiel met de 30 pk veel minder slipt, terwijl de 50 pk's voortdurend slippen en daarbij de grond omploegen.

GETUIGENIS
Jan Verleysen is onze koersdirecteur, die met zijn XR650 ( beperkt aan 30 pk) de goede afloop van onze meetings verzekert. Hieronder zijn getuigenis daterende van maart 2004.

"Toen Alain met dit idee op de proppen kwam dacht ik net zoals verschillende andere ex-crossers en snelle rijders," hij wordt nog gekker met de dag". Alain was sterk overtuigd van zijn gelijk en eigenlijk om zijn ongelijk te bewijzen hebben we op verschillende motoren de test uitgevoerd. Eerst op de testbank om zodoende het vermogen te bepalen dat we overhielden en dan een testje in het veld. Het resultaat was ( al zeg ik het niet graag dat ik fout zat ) zeer goed. Na test met bijvoorbeeld CRF450 ben ik zelfs overtuigd dat vele amateurs snellere rondetijden kunnen draaien met een beperkte gashendel dan met volle vermogen. Daarom werk ik dus mee aan deze reglementswijziging om zodoende zowel het beschadigen van het terrein te beperken alsook het lawaai te minderen. Aan de vele rijders die ( net als ik in het begin ) ons gek verklaren vraag ik enkel, doe de test en oordeel dan. En eigenlijk Joel Robert werd wereldkampioen met een CZ die geen 30 Pk op zijn wiel bracht. Waarom hebben wij amateurs dan 50 PK nodig met onze lichtere en super afgeveerde tuigen ?"