30
PK REGEL
De
30 pk regel heeft als doel de beschadigingen aan onze
omlopen te beperken om zodoende ons leefmilieu te
beschermen.
Wie moet met een 30 pk beperking rijden ?
-
Alle Klasse 1 en 2 piloten. Met andere woorden
: eender welke moto deze piloten gebruiken, deze zal steeds
afgesteld worden aan 30 pk.
-
De Klasse 3 piloten
rijden zonder de 30 pk beperking behalve indien hun moto automatisch moet
beperkt worden ( zie hieronder ).
-
Alle piloten van minder dan 18 jaar.
Welke
motos moeten ALTIJD de 30 pk beperking hebben ?
Dit
geldt steeds voor eender welke piloot en classe-indeling.
-
Alle moderne 4-takten van meer dan 300 cc.
-
Alle crossmotos 2-takt van meer dan 125 cc.
-
Alle enduromotos 2-takt van meer dan 250 cc.
OPGELET
: de piloten moeten de organisatie van de Club Victory
informeren betreffende elke modifikatie van hun moto
met
als doel het verhogen van het motorvermogen (cilinderinhoud,
nokkenas, enz.). Het niet respecteren van deze
verplichting
wordt beschouwd als een poging van bedriegerij en bestraft
zoals vermeld in ons reglement .
HERKENNINGSTEKEN
30 PK
Alle
motos, al of niet beperkt aan 30 pk moeten voorzien zijn van
een kleur-herkenningsteken. Dit teken wordt geleverd door de
Club en moet duidelijk zichtbaar bevestigd worden aan de
olieleiding ( of kabel ) van de voorrem. De zelfklever zal
rood zijn ( voorbeeld
) voor de motos beperkt aan 30 pk of met maximum 30 pk en
groen ( voorbeeld
)
voor de motos zonder vermogenbeperking.
30 PK-CONTROLES
Er zijn geen systematische controles voor de start van de
meeting maar iedere 30 pk-piloot ondertekent op zijn
inschrijvingsformulier een tekst die bevestigt dat zijn moto
conform aan de regels van de Club afgesteld is. Ziehier deze
tekst : " Ik bevestig hierbij dat mijn moto beperkt is
aan 30 pk volgens de voorschriften van de Victory Club.
Bij twijfel zal ik mijn moto spontaan aan de technische
controle aanbieden voor homologatie et dit vooraleer deel
te nemen aan de meeting. Ik ben geïnformeerd dat
indien dit niet het geval is er maar een sanctie is :
onmiddelijke uitsluiting van de Club." (deze
tekst verschijnt enkel op het inschrijvingsformulier van de 30
pk-piloten en dus niet op alle andere)
Daartegen
staat dat er tijdens de meeting verschillende, door ons
informaticasysteem wisselkeurig vastgelegde, controles zullen
uitgevoerd worden. Zoals hierboven vermeld is er bij niet
respecteren van de 30 pk regel slechts één sanctie : onmiddellijke
uitsluiting van de Club.
Hoe
gebeurt de 30 pk beperking ?
- Op de 4-takt met carburator gebeurt de
ingreep ter
hoogte van de carburateur waar de schroef van de maximale
opening van de
gasklep regelt wordt vervangen door een andere langere om de
rotatie van de
gashendel die de klep bedient te beperken.
De club levert deze gewijzigde vijzen ter
plaatse op de dag van de meeting.
- Bij 4-takt-injectie vindt de ingreep
plaats ofwel op het niveau van de
injectie, waar de oorspronkelijke stelschroef voor maximale
opening van de
gasklep wordt vervangen door een langere om de rotatie van de as
die de
injectie regelt, te beperken, of op het niveau van de gasklep,
waar een wig
wordt ingebracht en beperkt de rotatie ervan. De club levert
deze schroeven en
wiggen ter plaatse op de dag van de meeting.
In elk geval wordt een aanbetaling van 5 €
gevraagd, terugbetaald bij teruggave
van het onderdeel, ongeacht de tijd die is verstreken tussen
plaatsing en
teruggave (zelfs meerdere seizoenen).
- Bij 2-takt bestaat het proces uit het
plaatsen van een rondel tussen de
cilinderuitlaat en de uitlaat. Dit is de techniek die door
fabrikanten wordt
gebruikt om het vermogen van scooters en andere cyclo's,
evenals 2-takt
enduro-motorfietsen, te beperken voor hun goedkeuring. Het
levert dus geen
risico's op voor de mechaniek. Als de carburatie standaard is,
is afstelling
van de sproeiers niet nodig. Als dit niet het geval is, moet de
hoofdsproeier
met enkele punten worden verkleind.
Als u zich zorgen maakt over de installatie van
een krachtreducerende
onderlegring ( zie hierboven wie en welke motorfietsen ), geen
zorgen, de Club
levert en installeert de juiste rondels voor elke motorfiets ter
plaatse. Er
wordt een aanbetaling van 5 € gevraagd, terugbetaald bij
teruggave van het
onderdeel, ongeacht de tijd die is verstreken tussen plaatsing
en teruggave
(zelfs meerdere seizoenen)
Let op: onze technische dienst installeert de
verschillende begrenzers ter
plaatse maar verwijdert ze niet na de meeting.
Voor montage, kom met je motor vanaf 8.30 uur.
Ter info, beperking van de opening van de
gasklep of rondel naar de uitlaat
zijn beproefde technieken die door fabrikanten worden gebruikt
om hun
motorfietsen te homologeren. Ze zijn onschadelijk voor de
motor en hebben sinds
2005 geen aanleiding gegeven tot technische incidenten.
De voornaamste motorfietsmodellen werden getest
op een vermogentestbank om de
boutlengtes en ringdiameters te bepalen. Er is een databank aangemaakt.
WAAROM
DEZE BEPERKING ?
De beschadigen van de omlopen door putten, bulten en greppels
is één van de belangrijkste gevolgen van het beoefenen van
onze motorsport. De Club heeft beslist om dit probleem stevig
aan te pakken teneinde zijn imago nog te verbeteren maar
tevens en vooral teneinde de eigendommen van de landbouwers te
respecteren. Het is niet langer aanvaardbaar dat een bende
motorrijders zich 4 uren lang komt amuseren om 's avonds een
totaal vernield weiland achter zich te laten. Het feit dat we
dit weiland later terug herstellen kan deze handelswijze niet
goedpraten.
Het is onbetwistbaar
bewezen dat de omvang van de beschadigingen rechtstreeks
overeenstemmen met het pilotageniveau van de rijders en met
het vermogen van de gebruikte motos. In andere woorden, een
beginneling op een krachtige motor waarvan hij echter niet
alle vermogen kan benutten zal slechts weinig schade
veroorzaken, een ervaren piloot op dezelfde moto zal echter
wel veel beschadigen. Daarenboven is deze vermogenbeperking
tevens een pluspunt voor de veiligheid van zowel piloten als
omstaanders.
WAAROM
30 PK ?
Dit vermogen is niet zomaar gekozen. Het is de ideale keuze
teneinde ons leefmilieu maximaal te respecteren en tevens
maximaal rijplezier te hebben. Sinds 2003, met de challenge
Yamaha TTR250, is het ontegensprekelijk bewezen dat een 30 pk
moto kan rivaliseren met anderen van 50 pk en meer. In 2005
hebben de piloten met hun tot 30 pk beperkte motor even snel
en soms nog sneller gereden dan voordien met hun 50 pk moto.
We kunnen stellen dat degenen die vroeger voorop reden met hun
50 pk's nog steeds voorop rijden maar nu met 30 pk, zonder de
omloop te beschadigen maar nog steeds met evenveel rijplezier
als vroeger. Wat willen we nog meer ? Het optrekken met de
moto is quasi identiek aangezien het achterwiel met de 30 pk
veel minder slipt, terwijl de 50 pk's voortdurend slippen en
daarbij de grond omploegen.
GETUIGENIS
Jan Verleysen is onze koersdirecteur, die met zijn XR650 (
beperkt aan 30 pk) de goede afloop van onze meetings
verzekert. Hieronder zijn getuigenis daterende van maart 2004.
"Toen Alain met dit
idee op de proppen kwam dacht ik net zoals verschillende
andere ex-crossers en snelle rijders," hij wordt nog gekker
met de dag". Alain was sterk overtuigd van zijn gelijk en
eigenlijk om zijn ongelijk te bewijzen hebben we op
verschillende motoren de test uitgevoerd. Eerst op de testbank
om zodoende het vermogen te bepalen dat we overhielden en dan
een testje in het veld. Het resultaat was ( al zeg ik het niet
graag dat ik fout zat ) zeer goed. Na test met bijvoorbeeld
CRF450 ben ik zelfs overtuigd dat vele amateurs snellere
rondetijden kunnen draaien met een beperkte gashendel dan met
volle vermogen. Daarom werk ik dus mee aan deze
reglementswijziging om zodoende zowel het beschadigen van het
terrein te beperken alsook het lawaai te minderen. Aan de vele
rijders die ( net als ik in het begin ) ons gek verklaren
vraag ik enkel, doe de test en oordeel dan. En eigenlijk Joel
Robert werd wereldkampioen met een CZ die geen 30 Pk op zijn
wiel bracht. Waarom hebben wij amateurs dan 50 PK nodig met
onze lichtere en super afgeveerde tuigen ?"
|