CLASSE 4 ( VOORWAARDEN
)
Voorwoord
Alle
beginnelingen die reeds naar één onzer meetings kwamen kijken
en die zich niet durfden inschrijven omdat zij hun rijniveau
niet voldoende achten hebben hetzelfde probleem : waar gaan om
te oefenen ? In de bos- en veldwegen is het verboden. Op een
permanente crossomloop met allerhande technische moeilijkheden
en samen met soms zeer snelle en ervaren crossers : te
gevaarlijk. Op weilanden die je dan nog moet weten te vinden
en waar het eveneens verboden is zonder een specifieke
toelating van de regio. In België is het helemaal niet
eenvoudig. De Victory Club biedt u vandaag een oplossing : de
Classe 4.
De Classe 4
In
zijn gang om vrijetijdsrijders activiteiten aan te bieden wil
de Victory Club nu iets verder gaan door aan echet
beginnelingen de mogelijkheid te geven om in alle veiligheid
en wettelijkheid, met een gestructureerde omkadering op mooie
omlopen zonder technische moeilijkheden te kunnen
rijden/oefenen. Daarvoor creeerden we een nieuwe categorie :
de Klasse 4 die deze piloten toegang verleend tot onze grote
omloop van 09u30 tot 11u30, vooraleer de Klasse 1, 2 en 3
piloten de omloop betreden. De omloop is volledig voor hen
gereserveerd zodat ze zich dan ook zonder enige stress kunnen
uitleven en oefenen teneinde zich voor te bereiden op een
eventuele deelname aan de hoofdmeeting van onze Club.
Omlopen aangepast aan de Classe
4
Onze omlopen zullen aangepast worden aan het niveau van de
Classe 4 piloten. Moeilijke technische stukken evenals onze
chicane/tijdscontrole zullen niet bereden worden.
De Classe 4 : voor wie ?
Iedereen die wil leren motorijden ttz de basishandelingen
onder de knie wil krijgen ( ontkoppelen, koppelen, gas geven,
remmen, wisselen van versnelling, enz. ) tot hij voldoende
ervaring heeft om in de andere Classes te rijden. De Classe 4
kan tevens interesant zijn voor personen die hun bromfiets of
motorijbewijs willen bekomen. Op vlak van veiligheid is een
alle terreinen opleiding met slipervaring zeker een pluspunt.
Geen enkele baanopleiding laat je toe om bvb echt te slippen
of andere figuur te maken zoals dit echter wel kan op een
grondomloop. Op de openbare weg kan het bemeesteren van zulke
situatie levens redden. Tevens geven we de mogelijkheid aan de
echte oudere piloten die totaal niet meer rijden maar die dit
nog wel eens zouden willen doen om nog eens op een omloop te
rijden.
De
Club reserveert zich het recht van toegang tot de Classe 4.
Iedere piloot die een reeds deftig rijniveau heeft gaat over
naar de Classe 3.
Inschrijvingsvoorwaarden
Voor kinderen is er geen onderste leeftijdsgrens.
Zolang
ze het hele circuit kunnen afleggen is het in orde. Het vermogen
om dit te doenwordt overgelaten aan het oordeel van de ouders
van het kind en zij dragen ook
de verantwoordelijkheid
Ouderlijke
toelating voor de minder dan 18 jarigen ( downloaden op pagina
"On-line formulieren" ). De aanwezigheid van één van de ouders
ter plaatse in absoluut noodzakelijk voor het ondertekenen van
de nodige dokumenten.
Voldoen
aan de Classe 4 voorwaarden ivm rijniveau
Een peter hebben.
Een aansluitingsaanvraag indienen met vermelding van vroegere
rij-ervaringen in het kader commentaar.
Inschrijvingsprijs : 50 €
Jaarlijks lidgeld ( 365 dagen ) : 10 € ( gratis voor minder
dan 18 )
Practische tips, op de omloop
Rijsessie van 09u30 tot 11u30
Een goede raad : om maximaal van de 2 uren gebruik te nemen,
je reeds aankleden van zodra je aankomt en je moto ( met
niet-draaiende motor) aan onze technische ploeg presenteren
vanaf 08u30.
Terwijl
de moto gekeurd wordt kan je je in de andere tent laten
inschrijven.
Je
bekomen inschrijvingsbewijs aan de technische ploeg voorleggen
voor het aanbrengen van hun goedkeuringsstempel.
Terug
naar de inschrijvingstent, je inschrijvingsgeld betalen en
rugnummer nemen(waarborg = identiteitskaart)
Je aanbieden aan de ingang van de omloop.
Laatste tip : iedere Classe 4 piloot die na zijn rijsessie het
terrein wil verlaten heeft er baat bij zich in de omgeving van
de ingang/uitgang van de parking te parkeren.
Welke motos ?
Gebaseerd
op gezond verstand zijn dit de regels : alle terrein motos,
zeer geruisloos en max 30 pk.
Motos
met meer dan 30 pk zullen door ons technisch team afgesteld
worden.
Wat is de ideale moto voor een
debutant ?
Eerste
en belangrijkste raad : kies een moto met een lage zadelhoogte
zodat beide voeten gemakkelijk aan de grond komen.
De motor moet gemakkelijk starten. Kies voor een lichte,
kleine cilinderinhoud.Een electrische starter is ideaal maar
niet noodzakelijk.
Een
kleine luchtgekoelde 4-takt is niet nerveus, is gemakkelijk te
bemeesteren en zeer geruisloos.
Vele
tweedehandsmotos van de jaren 80 -90 voldoen perfect.
Zijn er niet toegelaten motos
?
JA
-
alle crossmotos in het algemeen behalve indien hun geluid
minder dan 92 db is ( opgelet : de Club levert geen Victory
dempers voor de Classe 4 )
-
alle motos van meer dan 30 pk. Onze technisch team zal deze
moto beperken aan 30 pk.
Een
goede raad : verkies een enduro 125 cc 2-takt of een 250 cc
4-takt moto conform aan onze geluidsnormen.
Vermijd
de zwaardere enduromotos en de crossmotos in het algemeen.
U twijfelt voor uw moto ?
Neem
contact op met ons secretariaat.
Minimum veiligheidsuitrusting
Verplicht : helm, bril, handschoenen, crosslaarzen, been- en
armbeschermers.
Aangeraden : bovenlichaam- en nekbeschermer
Coach
Een Classe 4 piloot kan zich op de omloop laten begeleiden
door een andere piloot. Deze laatste zal :
-
vermeld zijn door de Classe 4 piloot bij zijn inschrijving
- als Classe 1-2-3 piloot ingeschreven zijn voor de 4-uren
meeting
- steeds in de omgeving van de Classe 4 piloot blijven op de
omloop
- gematigd rijden
- op een geruisloze moto met laag toerental rijden
- een veiligheidsuitrusting dragen zoals hierboven vermeld
- een oranje fluo vest drage
Technische controle
Iedere moto Classe 4 ondergaat een vermogen- en geluidstest.
Onze technische ploeg kan een vermogen beperken indien nodig
maar kan in geen enkel geval een
Victory
demper verlenen/monteren.( = gereserveerd voor de Classe 1-2-3
piloten)
Banden : vrije keuze
|